Психологічні особливості готовності водіїв до керування автомобілем після перенесеної ДТП
Ключові слова:
психологічна готовність, водії після ДТП, адаптаційні ресурси, життєстійкість, копінг-стратегії, посттравматичне зростання, психологічна підтримка, модульне навчання, професійна надійність, управління стресомАнотація
У кваліфікаційній роботі розглядається проблема психологічної готовності водіїв до керування автомобілем після перенесеної ДТП. Актуальність дослідження зумовлена зростанням кількості транспортних засобів, низькою якістю дорожньої інфраструктури та високими показниками аварійності в Україні. Об’єктом дослідження є водії з досвідом перенесеної ДТП, а предметом – психологічні особливості їх готовності до керування. Мета роботи полягає у вивченні компонентів психологічної готовності та розробці програми підтримки водіїв для підвищення їхньої адаптаційної стійкості. Уперше було виявлено психологічні особливості розвитку професійної готовності водіїв після ДТП і розроблено модель їхньої психологічної готовності до керування. У роботі застосовано сучасні методи психологічної діагностики, зокрема тести життєстійкості, копінг-стратегій та посттравматичного зростання. Емпіричне дослідження проведено на базі автошкіл м. Вінниці із залученням 60 водіїв віком від 25 до 40 років. Розроблено програму модульного навчання, яка сприяє розвитку професійної готовності водіїв і може бути використана в роботі автошкіл та інструкторів. Практична значимість роботи полягає у впровадженні системи психологічної підтримки для водіїв, що допомагає долати страх та покращує навички керування. Отримані результати можуть бути використані у навчальних курсах з психології професійної діяльності та травмуючих ситуацій.