Романістика Івана Багряного: проблематика, система образів, інтерпретація засобами кіно
Ключові слова:
проблема, образ, література, кіно, інтерпретація, інтерсеміотичне перекодуванняАнотація
У магістерській роботі визначено проблематику романів Івана Багряного «Сад Гетсиманський», «Тигролови» та «Людина біжить над прірвою», здійснено класифікацію персонажів, які чітко поділяються на прислужників тоталітарної системи та її опонентів. Основну увагу в роботі приділено мистецькій інтерпретації двох романів засобами кіно. Режисер Р. Синько об’єднав «Сад Гетсиманський» і «Тигролови» в один серіал, що призвело до змін у системі персонажів, ідейній спрямованості серіалу. Часова дистанція між різними мистецькими явищами, зокрема літературою та кіно, позначилася на переакцентуванні окремих сюжетних колізій, увиразненні тортур, яких зазнали в’язні радянських концтаборів, інших ідейних акцентах у фільмах. Встановлено, що кіноверсії романів Івана Багряного – це наслідок співпраці режисера, сценариста, оператора, композитора, костюмера, акторів. Під час екранізації романів були опущені деякі сцени, що не мали вирішального значення, а лише поглиблювали атмосферу переслідувань. Внаслідок інтерсеміотичного перекодування творів зазнала трансформації сцена помсти, подана в кінострічці крупним планом для того, щоб показати перетворення жертви каральної системи в месника за всіх скривджених.